Dagen 14 jan 2010 - Mediakompetens

När jag läser det som Pelle Hörnmark säger i intervjun i Dagen idag, angående sitt ledarskap för Pingst, pastorsutbildningen, ekonomin, antalet anslutna kyrkor, ett bättre klimat för kvinnliga ledare ("Guds rike står över manligt och kvinnligt"), mer närhet, enkelhet och relationer, i stället för högtravande liturgi - så känns det bra. Det finns säkert de som är negativa, och upplever att mycket har blivit annorlunda jämfört med förr, men förändringar behöver ju inte per automatik vara av ondo. Så länge bibeln ligger som stadig grund för förnyelsen borde vi kunna vara lugna. Medlemsfrågan har väckt både kritik och oro, men den är ju inte slutbehandlad ännu. Vi får avvakta och se vad resultatet blir. Förhoppningsvis fortsätter debatten under tiden.

Det jag reagerar över är den uttalat låga profilen gentemot media. Det är inte många i Frikyrkosverige idag, som syns och hörs i den allmänna samhällsdebatten - utanför Dagens trygga hägn - och det är synd. Vi borde vara med mer aktivt - när det gäller alla slags frågor som gäller människors väl och ve - inte bara sitta med i en studio när den frikyrkliga världen kommit i kläm och behöver försvara sig. Bilden av oss blir då på sikt lätt snedvriden och populistisk.

Jag har många gånger beundrat Stanley Sjöberg för hans mod att delta i både svåra och ibland lätt "omöjliga" debattsituationer. Det kräver kunskap, engagemang och en vilja att  både förstå och kommunicera tillbaka.

Jag håller här med Håkan Arenius, som i sin ledarblogg säger att detta att vara ledare i ett mediesamhälle "innebär att man måste förhålla sig betydligt mera aktivt till media än vad som nu sker. Den som inte kan eller vill stå för det själv måste ha en medveten och verksam strategi för att göra andra röster hörda."

Min uppfattning är nog att en ledare, utsedd av Gud - KAN - kommunicera med media.



Kommentarer
Postat av: Ronja

Grym blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-07-11 @ 16:05:17
URL: http://gravidforsakring.net
Postat av: Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-20 @ 09:39:50
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0